БВБ 2 на 2 с оръдия.
Публикувано: ср мар 28, 2012 11:25 am
Бой 2 на 2. Тактика. Взаимодействие в двойка. Типове двойки.
Подготовка преди среща с противника
А) Височина – тя никога не е достатъчно. Необходимо е да се набира височина през цялото време до срещата с противника. При това обаче е нужно да не се губи противника от поглед, иначе той просто ще промени тактиката си и ще се наложи да се загуби време в откриването му и оценка на новата ситуация. Когато се изравни полета непосредствено преди боя, трябва да се набере скорост достатъчна за вертикални маневри, но не много голяма - тя може да доведе до влошаване на маневреността или пренатоварване на виртуалното ви аз.
Б) Строй – той зависи от тактиката избрана от двойката. Във всеки случай разстоянието между самолетите в двойката не бива да е по-голямо от около 1000 метра. Същото важи и за ешелоннния строй и разсредоточването по хоризонтал. Всички варианти могат да се разглеждат при обсъждането на конкретната тактика за водене на боя.
В) Трудно е да опишат на веднъж всички тактики на водене на боя от двойки. Те са много, да не говорим че има много вариации. Ще разгледаме основните тактики като пример за изграждане на собствените ни тактики. Най-главното което трябва да се помни е, че пилотите трябва да използват мозъка си не само при планирането на боя, но и във всеяка секунда от боя. Двойка която може да извлече полза от всяка ситуация е по-силна от двойка която сляпо следва предварително избрания план на действие.
1.) Класическа атака на двойка
Тази тактика се явява основна за ВВС на много страни. Тя се изразява в следното:
По време на сближението на двойките, водещия на двойката захожда към водения на противника като в това време нашия воден прикрива водача си в случай, че противноковия водач се опита да спаси и прикрие водения си. Идеята е, че по правило водения е по-слаб пилот от водача си, и по тази логика че получава по-добър пилот да атакува по-слаб. Също така се създава предпоставка за бързо изваждане от боя един противников самолет и така да се получи числено превъзходство.
Недостатъците на тази тактика са, че ако нашия водещ дълго стои на опашката на противниковия воден може да се стигне до там противниковия водач да успее да излезе на позиция за стрелба по нашия водач. Съответно живота на водача ни остава в ръцете на водения си, и всичко ще зависи от умението за стрелба на пилотите. Във всички слуачаи посочената тактика се свежда до следната схема:
Свой воден-> чужд водещ -> свой водещ -> чужд воден,
т.е. двата самолета на противника се намират под атака, а единия от нашите е чист.
Тактиката е става опасна ако противника разполага с по-добро въоръжение(т.е. дори лошо стрелящ пилот може да нанесе тежки повреди от голяма дистанция), или нашите самолети са с леко въоръжение и се налага дълго да се обстрелва целта за да се нанесат критични повреди (с МиГ-29 не е особен проблем това). Друг недостатък е доста пасивната роля на водения ни(той само прикрива водача си), т.е фактически двойката губи половината си огнева мощ по презумпция.
2.) Агресивна атака; 1 на 1
Тази тактика се основава на пълната ни увереност в превъзходството ни по ТТ данни на самолетите или на по-опитни пилоти. По принцип тази тактика може да се разглежда като вариация на “Класическа атака на двойка” , с тази различка че на нашия воден се възлага по-активна роля. Самолетите на двойката се сближават на около 200-500 метра един от друг. При това водещия веднага след пресичане курса на противника с рязка маневра се опитва да получи ъгъл за атака на водения на противника. През това време нашия воден прави същото с водача на противниковата двойка. Ако опита ни е достатъчен, то противника ще е принуден да приеме бой 1 на 1 и да се опита да ни скъси на вираж или водещия неизбежно ще се притече на помощ на водения си и по този начин ще се открие за атака.
Голямо усложнение при тази тактика се явява вероятността да се получи критична повреда(попадение) в нелепа ситуация, при пресичането на курса на двете двойки например. Тази тактика е неподходяща в случаите когато нивото на подготовка напилотите в нашата двойка е по-ниско от това на противника или чуждите самолети във вираж са по-добри.
3.) Атака 1 с 1-вия, 2 със 2-рия.
Доста по-рискована вариация на “Агресивна атака”. Основната разлика е, че при сближението на двойкитъе нашия водач атакува веднага чуждия водач, като при това рискува да попадне под огъня на чуждия воден. Нашия воден изпълнява същата схема. Маневрата е удачна срещу “разтегнати” двойки(т.е там където водения е изостанал повече от водача си и не може да ви попречи ефективно да атакувате неговия водач). Също така бихме имали успех ако противниковите самолети са по-зле въоръжени, по-лоши стрелци и/или ние летим на по-добре въоръжени самолети и/или стреляме точно(т.е времето което ще ни е нужно да изкараме от строя самолета на противника е по-малко от времето което ще е нужно на противниковия воден да дойде на помощ и да ви разсипе на резервни части).
Също така дадена тактика е приемлива ако вашият воден е опитен пилот и стрелец и можете да му доверите живота си(т.е. сте сигурни, че водения Ви ще може да унищожи противниковия воден преди той да успее да атакува вас).
4.) Сандвич
Тактиката е добра, но помнете че този фокус минава само веднъж. Втория път противника Ви ще е подготвен и няма да се хване на въдицата(освен ако не е шампион в детската градина).
Двойката се движи в атака с раздалечение 500-600 метра и по вертикал също 500-600 метра. Като водения се намира отзад и горе от водача си и има по-висока скорост(т.е. за този маньовър трябва да се подготвите по-отрано и да сте си избрали целта умно).
След пресичането на курсовете с противника, започва възходящ вираж с малък ъгъл на атака, опитвайки се максимално да запази скоростта си. Глупавият противник се опитва да го преследва, като за това няма нужната скорост. Нашия воден се движи по първоначалния си курс без да губи енергия, като при това получава идеална позици за стрелба по противника. Дори и да не успеете да повредите самолета на противника, той ще е принуден да маневрира за да избяга от атаката, като при това губи енергия. Нашият воден продължа по курса си от атаката като запазва енергията си(на върха на дъга или плавна спирала). В този момент водения на противника се опитва да атакува нашия воден като по този начин ще повтори грешката на водача си. В това време нашия водач се е развърнал и ще е готов да атакува противниковия воден при същите изгодни условия.
И така: след тази маневра в 50% от случаите имаме 1 свален и 1 повреден противников самолет. При 100% ще получите запас от височина достатъчна за непрекъснати атаки по противника.
Накратко: съзнателно поставяте един от двойката(имайки при това нужната енергия за да не може противника да излезе на добра позиция за стрелба) в позиция на патица, като при това втория ни самолет излиза на добра стрелкова позиция и поразява противника.
Недостатъци: очевидно е, че съществува вероятността да не сме преценили правилно енергията на противника и нашия воден не успее да затвори сандвича. Също така, възможно е противника да има по-мощно въоръжение и да успее да разглоби водача ни преди водения да затвори схемата. Не на последно място е вероятността водения неправилно да пресметне скоростта и височината си и да догони водещия си твърде късно.
5.) Развод
Тактиката е използава тогава когато никоя друга не е приложима. Идеята състои в следното . Двата ни самолета се отдалечават на около 1 км един от друг по хоризонтала, като провниковите самолети се задържа точно по средата. Противника завършвайки набора си на височина ще трябва да реши задачата: как да атакува.
А) Да атакува съсредоточвайки се върху единия самолет като при това другия ни самолет остава свободен.
Б) да се раздели и да приеме бой 1 на 1.
Ако противника приеме първия вариант ще му е нужно време да открие втория ни самолет при положение че не е очаквал от нас такавая тактика. Това ни даваминимално предимство във височина.
По нататък също не е лесно. Да предположим че противника избере да атакува с двата си самолета единия от нашите. Това лесно се забелязва.
При това положение самолета който е избран за жертва от противника трябва с максимална скорост да премине между/покрай/над самолетите на противника като по този начин ги провокира да загубят енергия във заход. След това без да губи енергия продължава в страни от втория ни самолет който през цялото време е летял с курс на сближение с първия самолет(челно) но при това задължително е набирал височина. В противен случай втория ни самолет ще попадне под ударите и на двата противникови самолета. При тази схема противника ще е принуден да се отбранява от нашия самолет който има превишение във височина. Противника или ще продължи преследването на първия нуи самолет и ще получи повреди от втория наш или ще отстъпи със загуба на височина.
При тази схема дори и да загубим единия самолет, и двамата противници ще имат сериозни повреди и няма да са боеспособни, което прави боя наш!
Ситуацията при която противника избира бой 1 на 1 няма да я коментираме. Тук всичко зависи от уменията на всеки пилот.
И отново дадената тактика не е удчна ако противника има по-добри самолети ли по-висока подготовка!
Такива тактики има много. Тук описаните са най-масовите и разбираеми.
Сега няколко съвета:
1. Винаги набирайте височина!
2. Никога не губете скорост!
3. Избягвайте изпълняването на фигури със загуба на височина ако не сте сигурни, че можете да я възстановите!
4. В края на краищата всеки бой се свежда до построяването на верига. Отрано обмисляйте положението на своите самолети , Положението [чужд-свой-чужд-свой] е много по приемливо от [свой-чужд-свой-чужд]. В първия случай и двамата привници са под атака, а във втория само един!
5. Използвайте всеки удобен момент за стрелба. Не жалете боеприпасите!
6. Във всеки момент бъдете готови да промените ситуацията и да се притечете на помощ на съотборника си. Това е много по-важно от унищожаването на текущата Ви цел!
7. Получавайки преимущество по височина или повреди, винаги го използвайте умно и внимателно. Не си струва да бързо и на всяка цена да докопате противника!
8. ВИНАГИ избягвайте челните атаки!
9. Никога не губете противника от поглед. Винаги трябва да знаете къде се намира той във всеки момент от боя. Ако го загубите изчислете местонахождението му на базата на последната му маневра.
Видове двойки:
В общия случай познаваме 3 типа двойки
1. Водения е новобранец
В този случай водения трябва да се държи до водача си и да не се откъсва без заповед. Обикновенно самия полет протича в следната схема: Водача атакува, водения стои на 200-500 метра след него с леко превишение във височина. При атаката водения не слиза след водача си а остава горе като прикритие и следи боя.
2. Водения е пилот със средна квалификация
В този случай водача може да се довери на водения и да увлича противника към водения си. В тези случаи водения изостава със 500-1000 метра и леко превишение във височина, с идеята че жертвата измъквайки се от атаката на водещия ще попадне под огъня на водения.
3. Водения пилот е висококвалифициран
Това са така наречените “свободни двойки”. Водещия избира район на лова и основните данни за полета – гориво, боекомплект и т.н. Тактически водещ става този който първи забележи целта или има преимущество над противника.
ПОМНЕТЕ: Двойката е такава до когато двамата пилоти имат визуален или радарен контакт един с друг. Правилото е: НЕ СЕ ГУБЕТЕ ОТ ПОГЛЕД!!!
Ако се разделите много и се изгубите от поглед, веднага потърсете водещия/водения си . Не позволявайте да изпаднете в ситуация в която не занете къде е напарника ви в боя!
Съвети към водещите:
1. Не летете на пълна газ – водения няма да може да ви настигне!
2. Не правете излишни резки маневри ако не е жизнено необходимо – това затруднява водения да поддържа строя!
3. Ако сте решили да изпълните маневра/вираж, атака и т.н винаги информирайте водения си!
4. Концентрирайте се на предната полусфера и търсете противника там. Задната полусфера лежи на съвестта на водения Ви!
5. ПАЗЕТЕ водените си. Да загубиш воден е по-лошо от това да загубиш боя. Не бъдете егоисти – давайте им възможност да провеждат атаки и да свалят!
Съвети към водените:
1. Старайте се постоянно да следите водача си за да знаете къде се намира и да не го загубите!
2. Внимателно следете задната полусфера, това е Ваше задължение. Въпреки всичко поглеждайте и напред, 4 очи са по-добре от 2
3. Ако изостанетеот водещия, незабавно го предупредете!
4. Не проявявайте излишна инициатива – тя се наказва!
5. Без пряка запове нямате право да се отделите от водача. ВЪВ реалния живот – ако водения се върне, а водача – не, това е водило до сериозни главоболия за водения, дори до трибунал!
-------------------------------------------------------------------------------
Автор =BgAF=Medun
Редакция Crash.
Подготовка преди среща с противника
А) Височина – тя никога не е достатъчно. Необходимо е да се набира височина през цялото време до срещата с противника. При това обаче е нужно да не се губи противника от поглед, иначе той просто ще промени тактиката си и ще се наложи да се загуби време в откриването му и оценка на новата ситуация. Когато се изравни полета непосредствено преди боя, трябва да се набере скорост достатъчна за вертикални маневри, но не много голяма - тя може да доведе до влошаване на маневреността или пренатоварване на виртуалното ви аз.
Б) Строй – той зависи от тактиката избрана от двойката. Във всеки случай разстоянието между самолетите в двойката не бива да е по-голямо от около 1000 метра. Същото важи и за ешелоннния строй и разсредоточването по хоризонтал. Всички варианти могат да се разглеждат при обсъждането на конкретната тактика за водене на боя.
В) Трудно е да опишат на веднъж всички тактики на водене на боя от двойки. Те са много, да не говорим че има много вариации. Ще разгледаме основните тактики като пример за изграждане на собствените ни тактики. Най-главното което трябва да се помни е, че пилотите трябва да използват мозъка си не само при планирането на боя, но и във всеяка секунда от боя. Двойка която може да извлече полза от всяка ситуация е по-силна от двойка която сляпо следва предварително избрания план на действие.
1.) Класическа атака на двойка
Тази тактика се явява основна за ВВС на много страни. Тя се изразява в следното:
По време на сближението на двойките, водещия на двойката захожда към водения на противника като в това време нашия воден прикрива водача си в случай, че противноковия водач се опита да спаси и прикрие водения си. Идеята е, че по правило водения е по-слаб пилот от водача си, и по тази логика че получава по-добър пилот да атакува по-слаб. Също така се създава предпоставка за бързо изваждане от боя един противников самолет и така да се получи числено превъзходство.
Недостатъците на тази тактика са, че ако нашия водещ дълго стои на опашката на противниковия воден може да се стигне до там противниковия водач да успее да излезе на позиция за стрелба по нашия водач. Съответно живота на водача ни остава в ръцете на водения си, и всичко ще зависи от умението за стрелба на пилотите. Във всички слуачаи посочената тактика се свежда до следната схема:
Свой воден-> чужд водещ -> свой водещ -> чужд воден,
т.е. двата самолета на противника се намират под атака, а единия от нашите е чист.
Тактиката е става опасна ако противника разполага с по-добро въоръжение(т.е. дори лошо стрелящ пилот може да нанесе тежки повреди от голяма дистанция), или нашите самолети са с леко въоръжение и се налага дълго да се обстрелва целта за да се нанесат критични повреди (с МиГ-29 не е особен проблем това). Друг недостатък е доста пасивната роля на водения ни(той само прикрива водача си), т.е фактически двойката губи половината си огнева мощ по презумпция.
2.) Агресивна атака; 1 на 1
Тази тактика се основава на пълната ни увереност в превъзходството ни по ТТ данни на самолетите или на по-опитни пилоти. По принцип тази тактика може да се разглежда като вариация на “Класическа атака на двойка” , с тази различка че на нашия воден се възлага по-активна роля. Самолетите на двойката се сближават на около 200-500 метра един от друг. При това водещия веднага след пресичане курса на противника с рязка маневра се опитва да получи ъгъл за атака на водения на противника. През това време нашия воден прави същото с водача на противниковата двойка. Ако опита ни е достатъчен, то противника ще е принуден да приеме бой 1 на 1 и да се опита да ни скъси на вираж или водещия неизбежно ще се притече на помощ на водения си и по този начин ще се открие за атака.
Голямо усложнение при тази тактика се явява вероятността да се получи критична повреда(попадение) в нелепа ситуация, при пресичането на курса на двете двойки например. Тази тактика е неподходяща в случаите когато нивото на подготовка напилотите в нашата двойка е по-ниско от това на противника или чуждите самолети във вираж са по-добри.
3.) Атака 1 с 1-вия, 2 със 2-рия.
Доста по-рискована вариация на “Агресивна атака”. Основната разлика е, че при сближението на двойкитъе нашия водач атакува веднага чуждия водач, като при това рискува да попадне под огъня на чуждия воден. Нашия воден изпълнява същата схема. Маневрата е удачна срещу “разтегнати” двойки(т.е там където водения е изостанал повече от водача си и не може да ви попречи ефективно да атакувате неговия водач). Също така бихме имали успех ако противниковите самолети са по-зле въоръжени, по-лоши стрелци и/или ние летим на по-добре въоръжени самолети и/или стреляме точно(т.е времето което ще ни е нужно да изкараме от строя самолета на противника е по-малко от времето което ще е нужно на противниковия воден да дойде на помощ и да ви разсипе на резервни части).
Също така дадена тактика е приемлива ако вашият воден е опитен пилот и стрелец и можете да му доверите живота си(т.е. сте сигурни, че водения Ви ще може да унищожи противниковия воден преди той да успее да атакува вас).
4.) Сандвич
Тактиката е добра, но помнете че този фокус минава само веднъж. Втория път противника Ви ще е подготвен и няма да се хване на въдицата(освен ако не е шампион в детската градина).
Двойката се движи в атака с раздалечение 500-600 метра и по вертикал също 500-600 метра. Като водения се намира отзад и горе от водача си и има по-висока скорост(т.е. за този маньовър трябва да се подготвите по-отрано и да сте си избрали целта умно).
След пресичането на курсовете с противника, започва възходящ вираж с малък ъгъл на атака, опитвайки се максимално да запази скоростта си. Глупавият противник се опитва да го преследва, като за това няма нужната скорост. Нашия воден се движи по първоначалния си курс без да губи енергия, като при това получава идеална позици за стрелба по противника. Дори и да не успеете да повредите самолета на противника, той ще е принуден да маневрира за да избяга от атаката, като при това губи енергия. Нашият воден продължа по курса си от атаката като запазва енергията си(на върха на дъга или плавна спирала). В този момент водения на противника се опитва да атакува нашия воден като по този начин ще повтори грешката на водача си. В това време нашия водач се е развърнал и ще е готов да атакува противниковия воден при същите изгодни условия.
И така: след тази маневра в 50% от случаите имаме 1 свален и 1 повреден противников самолет. При 100% ще получите запас от височина достатъчна за непрекъснати атаки по противника.
Накратко: съзнателно поставяте един от двойката(имайки при това нужната енергия за да не може противника да излезе на добра позиция за стрелба) в позиция на патица, като при това втория ни самолет излиза на добра стрелкова позиция и поразява противника.
Недостатъци: очевидно е, че съществува вероятността да не сме преценили правилно енергията на противника и нашия воден не успее да затвори сандвича. Също така, възможно е противника да има по-мощно въоръжение и да успее да разглоби водача ни преди водения да затвори схемата. Не на последно място е вероятността водения неправилно да пресметне скоростта и височината си и да догони водещия си твърде късно.
5.) Развод
Тактиката е използава тогава когато никоя друга не е приложима. Идеята състои в следното . Двата ни самолета се отдалечават на около 1 км един от друг по хоризонтала, като провниковите самолети се задържа точно по средата. Противника завършвайки набора си на височина ще трябва да реши задачата: как да атакува.
А) Да атакува съсредоточвайки се върху единия самолет като при това другия ни самолет остава свободен.
Б) да се раздели и да приеме бой 1 на 1.
Ако противника приеме първия вариант ще му е нужно време да открие втория ни самолет при положение че не е очаквал от нас такавая тактика. Това ни даваминимално предимство във височина.
По нататък също не е лесно. Да предположим че противника избере да атакува с двата си самолета единия от нашите. Това лесно се забелязва.
При това положение самолета който е избран за жертва от противника трябва с максимална скорост да премине между/покрай/над самолетите на противника като по този начин ги провокира да загубят енергия във заход. След това без да губи енергия продължава в страни от втория ни самолет който през цялото време е летял с курс на сближение с първия самолет(челно) но при това задължително е набирал височина. В противен случай втория ни самолет ще попадне под ударите и на двата противникови самолета. При тази схема противника ще е принуден да се отбранява от нашия самолет който има превишение във височина. Противника или ще продължи преследването на първия нуи самолет и ще получи повреди от втория наш или ще отстъпи със загуба на височина.
При тази схема дори и да загубим единия самолет, и двамата противници ще имат сериозни повреди и няма да са боеспособни, което прави боя наш!
Ситуацията при която противника избира бой 1 на 1 няма да я коментираме. Тук всичко зависи от уменията на всеки пилот.
И отново дадената тактика не е удчна ако противника има по-добри самолети ли по-висока подготовка!
Такива тактики има много. Тук описаните са най-масовите и разбираеми.
Сега няколко съвета:
1. Винаги набирайте височина!
2. Никога не губете скорост!
3. Избягвайте изпълняването на фигури със загуба на височина ако не сте сигурни, че можете да я възстановите!
4. В края на краищата всеки бой се свежда до построяването на верига. Отрано обмисляйте положението на своите самолети , Положението [чужд-свой-чужд-свой] е много по приемливо от [свой-чужд-свой-чужд]. В първия случай и двамата привници са под атака, а във втория само един!
5. Използвайте всеки удобен момент за стрелба. Не жалете боеприпасите!
6. Във всеки момент бъдете готови да промените ситуацията и да се притечете на помощ на съотборника си. Това е много по-важно от унищожаването на текущата Ви цел!
7. Получавайки преимущество по височина или повреди, винаги го използвайте умно и внимателно. Не си струва да бързо и на всяка цена да докопате противника!
8. ВИНАГИ избягвайте челните атаки!
9. Никога не губете противника от поглед. Винаги трябва да знаете къде се намира той във всеки момент от боя. Ако го загубите изчислете местонахождението му на базата на последната му маневра.
Видове двойки:
В общия случай познаваме 3 типа двойки
1. Водения е новобранец
В този случай водения трябва да се държи до водача си и да не се откъсва без заповед. Обикновенно самия полет протича в следната схема: Водача атакува, водения стои на 200-500 метра след него с леко превишение във височина. При атаката водения не слиза след водача си а остава горе като прикритие и следи боя.
2. Водения е пилот със средна квалификация
В този случай водача може да се довери на водения и да увлича противника към водения си. В тези случаи водения изостава със 500-1000 метра и леко превишение във височина, с идеята че жертвата измъквайки се от атаката на водещия ще попадне под огъня на водения.
3. Водения пилот е висококвалифициран
Това са така наречените “свободни двойки”. Водещия избира район на лова и основните данни за полета – гориво, боекомплект и т.н. Тактически водещ става този който първи забележи целта или има преимущество над противника.
ПОМНЕТЕ: Двойката е такава до когато двамата пилоти имат визуален или радарен контакт един с друг. Правилото е: НЕ СЕ ГУБЕТЕ ОТ ПОГЛЕД!!!
Ако се разделите много и се изгубите от поглед, веднага потърсете водещия/водения си . Не позволявайте да изпаднете в ситуация в която не занете къде е напарника ви в боя!
Съвети към водещите:
1. Не летете на пълна газ – водения няма да може да ви настигне!
2. Не правете излишни резки маневри ако не е жизнено необходимо – това затруднява водения да поддържа строя!
3. Ако сте решили да изпълните маневра/вираж, атака и т.н винаги информирайте водения си!
4. Концентрирайте се на предната полусфера и търсете противника там. Задната полусфера лежи на съвестта на водения Ви!
5. ПАЗЕТЕ водените си. Да загубиш воден е по-лошо от това да загубиш боя. Не бъдете егоисти – давайте им възможност да провеждат атаки и да свалят!
Съвети към водените:
1. Старайте се постоянно да следите водача си за да знаете къде се намира и да не го загубите!
2. Внимателно следете задната полусфера, това е Ваше задължение. Въпреки всичко поглеждайте и напред, 4 очи са по-добре от 2
3. Ако изостанетеот водещия, незабавно го предупредете!
4. Не проявявайте излишна инициатива – тя се наказва!
5. Без пряка запове нямате право да се отделите от водача. ВЪВ реалния живот – ако водения се върне, а водача – не, това е водило до сериозни главоболия за водения, дори до трибунал!
-------------------------------------------------------------------------------
Автор =BgAF=Medun
Редакция Crash.